O autorze

Paweł Grobelny

Artykuł

Artykuł ukazał się w numerze 40 (III/2011) kwartalnika 2+3D

Ilustracje

Projektowanie przemysłowe

Między Francją a Chinami. Studio Design MVW z Szanghaju

Paweł Grobelny, 20 lutego 2014

Wiedza o dizajnie z Chin nadal ogranicza się do powszechnego stereotypu chińskiej podróbki. Z tym stereotypem starają się zresztą walczyć młodzi projektanci w Chinach. Jednocześnie są jednak świadomi powszechnej fascynacji światem zachodnim, w szczególności Europą, wśród ludzi z ich pokolenia. I trudno tego nie zauważyć, chociażby na prezentacjach chińskich uczelni projektowych podczas najważniejszych festiwali i targów dizajnu. Widać w tych projektach mniej lub bardziej powierzchowną zabawę ornamentem, motywami roślinnymi charakterystycznymi dla chińskiej kultury, ale sama forma, kształt jest już podążaniem za wzorcami europejskimi. Ale są też przykłady znakomitych projektantów, którzy w doskonały sposób potrafią czerpać inspiracje z chińskiej tradycji.

Stół Wen CS 06, 2008

Stół Wen CS 06, 2008

Stół Wen CS 06, 2008

Z pewnością należy do nich Xu Ming – jeden z najciekawszych chińskich dizajnerów młodego pokolenia. Urodzony w Chinach, a wykształcony we Francji, z doświadczeniem wyniesionym z kilkuletniej pracy w Paryżu powrócił do Szanghaju, żeby wspólnie z francuską architektką Virginie Moriette otworzyć tam w 2006 roku własne studio Design MVW. Projektują głównie meble produkowane w krótkich seriach oraz wnętrza prywatne i publiczne. W Europie ich prace można było zobaczyć w 2008 roku, np. na wystawach „Experimenta Design” w Amsterdamie i „China Design Now” w Victoria & Albert Museum w Londynie.

Fotel Wen AC 05 – Louis Ming 2009

Fotel Wen AC 05 – Louis Ming 2009

Fotel Wen AC 05 – Louis Ming 2009

W meblach Design MVW widać przede wszystkim dbałość o doskonałość detali, co jest m.in. efektem współpracy ze stałą grupą chińskich rzemieślników. Głównymi materiałami, w których pracują, są drewno i metal. Xu Ming nie ukrywa, że ten wybór wynika nie tylko z fascynacji tworzywem, ale i z możliwości realizowania projektów na miejscu, w Szanghaju. Dostrzegalne w tych meblach połączenie inspiracji tradycją chińskiego meblarstwa i europejskiej – najczęściej francuskiej – stylistyki nie wydaje się ani przypadkowe, ani powierzchowne. Nie wynika z panującej mody czy chwilowego zachwytu, ale z zawodowego i życiowego doświadczenia. Virginie Moriette już od ponad sześciu lat mieszka w Chinach, z kolei jej zawodowy partner Xu Ming podobny okres spędził w Paryżu. Wykształcony na francuskich uczelniach, nie ukrywa niskiego poziomu kształcenia nawet w najlepszych szkołach wzornictwa w Szanghaju i Pekinie. Zarzuca im przede wszystkim ukierunkowanie projektowania na dekoracyjność, a nie funkcjonalność. Ozdobność i inspiracja chińską tradycją są traktowane powierzchownie. Szkół, w których można studiować projektowanie, jest już w ­Chinach ponad 400 i kończy je co roku ponad 10 tys. absolwentów. Oczywiście niewielu z nich pracuje potem w zawodzie, ale zapotrzebowanie na dizajn, a tym bardziej zainteresowanie nim jest w Chinach coraz większe. Potwierdzają to obserwacje z dwóch najważniejszych cyklicznych imprez – 100% Design Shanghai oraz ­Shanghai International Creative Week, które jednak prezentują raczej europejskich niż chińskich projektantów. W ostatnich latach na obu festiwalach można było oglądać realizacje studia Design MVW. Jego projekty doskonale balansują pomiędzy funkcjonalnością a czysto estetycznymi rozwiązaniami opartymi na prostych podziałach geometrycznych albo wynikającymi z wykorzystania motywów roślinnych. Projektanci sami zresztą podkreślają, że kluczowym środkiem ekspresji w ich projektach są właśnie odwołania do natury.

Krzesło Ji CH 01 – Qipao 2006

Krzesło Ji CH 01 – Qipao 2006

Krzesło Ji CH 01 – Qipao 2006

Projektują wspólnie, ale wykształcenie mają różne. Virginie ukończyła prestiżową paryską szkołę architektury Paris La Villette. Nim wspólnie z Xu Mingiem otworzyła własne studio w Szanghaju, pracowała w Paryżu nad dużymi realizacjami architektonicznymi. Z kolei Xu Minga bardziej interesują projekty w mniejszej skali. We Francji ukończył grafikę projektową i architekturę wnętrz. Wykształcony w Europie chiński projektant i francuska architektka połączyli różnorodne doświadczenia kulturowe i zawodowe, tworząc niepowtarzalną wartość. Niewątpliwie wyróżniają się spośród innych projektantów pracujących w Chinach, łącząc w umiejętny sposób tradycję i stylistykę Państwa Środka i Europy.

Fotel He AC 03, 2007

Fotel He AC 03, 2007

Fotel He AC 03, 2007

Szukaj nas na Facebooku

Szukaj