Wystawy

Persona ’2013. Nancy Skolos & Thomas Wedell

8 października 2013

Od 2000 roku Galeria Wozownia w Toruniu wspólnie z Galerią Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu organizuje wystawy w cyklu „Persona”, prezentujące wybitne osobowości graficzne z całego świata. Dotychczas pokazano plakaty Günthera Kiesera, Istvana Orosza, Hansa Hillmanna, Koichi Sato oraz Niklausa Troxlera. Do tej edycji wystawy zaproszono duet grafików ze Stanów Zjednoczonych – Nancy Skolos i Thomas Wedell. Wystawa prezentuje 65 plakatów z ostatnich 30 lat.  Autorzy łączą technikę graficzną z fotografią. Tworzą specyficzne trójwymiarowe kolaże inspirowane nowoczesną technologią, malarstwem, grafiką, architekturą. Na wernisażu obecny będzie Thomas Wedell.

Honoring Matthew Carter AIGA Boston, druk cyfrowy 2011

Honoring Matthew Carter AIGA Boston, druk cyfrowy 2011

Honoring Matthew Carter AIGA Boston, druk cyfrowy 2011

Amerykański duet graficzny Nancy Skolos & Thomas Wedell w cyklu wystaw „Persona” poświęconych wybitnym plakacistom światowym może budzić zdziwienie, ale tylko z czysto językowego podejścia. Po raz pierwszy prezentujemy „Personę” w dwóch osobach, ale przyglądając się plakatom grafików oraz sposobowi ich współpracy, znajdziemy głębokie uzasadnienie prezentacji ich prac w tym cyklu wystaw właśnie. Plakaty Nancy Skolos i Thomasa Wedella to najczęściej niezwykle ciekawe i złożone obrazy, których kompozycja stanowi wyzwanie dla odbiorcy. Przywykliśmy już to tego, że projektanci „zmuszają nas” do rozszyfrowywania tekstów, a w tym przypadku dodatkowo tworzą iluzjonistyczne zagadki w postaci efektu głębi przestrzennej na dwuwymiarowym arkuszu papieru.
(z tekstu wstępu do katalogu, Anna Grabowska-Konwent)

A Better World by Design 09, druk cyfrowy 2009

A Better World by Design 09, druk cyfrowy 2009

A Better World by Design 09, druk cyfrowy 2009

Berkeley Type +, offset, 1989 (plakat dla firmy zajmującej się fotoskładem)

Berkeley Type +, offset, 1989 (plakat dla firmy zajmującej się fotoskładem)

Berkeley Type +, offset, 1989 (plakat dla firmy zajmującej się fotoskładem)

Najciekawsze plakaty projektują od lat 80. dla Lyceum Fellowship, organizatora corocznego konkursu architektonicznego dla studentów. Każdego roku komitet Lyceum Fellowship zaprasza wybrane szkoły z całego świata kształcące przyszłych architektów do udziału w konkursie, którego program opracowywany jest przez wybitnych praktykujących architektów. Zwycięskie propozycje nie są przeznaczane do realizacji, ale trzy pierwsze miejsca to wysokie pieniężne nagrody, które otrzymują studenci wybrani przez zmieniające się corocznie jury konkursu. Plakat towarzyszący od lat kolejnym edycjom drukowany jest w limitowanym nakładzie, a ostatnio dystrybuowany jest również w wersji elektronicznej przeznaczonej dla wszystkich uczestników konkursu. W formie wizualnego komunikatu przekazuje jedynie główne założenia poszczególnych edycji, nie sugeruje rozwiązań i nie daje informacji o kategoriach wyboru stosowanych przez jury wybierające prace do konkursu. Niezwykle złożona struktura tych plakatów, stanowi pewną wizualną zagadkę do rozszyfrowania, choć na pierwszy rzut oka wydaje się, iż mamy do czynienia wyłącznie z czysto abstrakcyjną improwizacją. Plakaty kompozycyjnie nie mają żadnego stałego elementu, ujednolicone zostały jedynie pod względem formatu i od roku 2000 drukowane są według standardu szwajcarskiego (Weltformat – 128 × 90,5 cm). Stałe są również teksty tytułowe pod względem treściowym, obejmujące każdorazowo nazwę organizatora konkursu: Lyceum / A Traveling Fellowship in Architecture /  Competition, której towarzyszy kolejna data. Na każdym plakacie umieszczane są również szkoły biorące udział w konkursie, członkowie jury i członkowie komitetu organizacyjnego, informacje o nagrodach oraz krótkie opisy założeń projektowych danego konkursu. Tekstów jest dużo i złożone czcionką niewielkich rozmiarów stają się czytelne dopiero przy bezpośrednim i bliskim odbiorze plakatu. Wszystkie elementy kompozycyjne wraz z tekstami mają formę kolaży, w których pojawia się wirtualny trzeci wymiar dający wrażenie przestrzeni i głębi. Technika tworzenia obrazu poprzez nakładanie na siebie kolejnych warstw częściowo na siebie nachodzących wzbogacona o przestrzenne modele fotografowane przez Thomasa Wedella jest niezwykle skomplikowana i przypomina w początkowej fazie pracę architekta bądź rzeźbiarza. Elementy składowe ich kolażowej struktury to, poza tradycyjnie kawałkami pociętego papieru o różnych fakturach i typografią traktowaną jako płaski element graficzny, również przedmioty bądź czcionki przybierające kształty przestrzennych modeli, budowane specjalnie na potrzeby kompozycji i fotografowane. Również światło używane przy fotografowaniu staje się plamą barwną, którą tworzy przestrzenny model rzucający cień na płaszczyznę.
(z tekstu wstępu do katalogu, Anna Grabowska-Konwent)

Lyceum. Competition. A Traveling Fellowship in Architecture. Competition 2011, druk cyfrowy 2011

Lyceum. Competition. A Traveling Fellowship in Architecture. Competition 2011, druk cyfrowy 2011

Lyceum. Competition. A Traveling Fellowship in Architecture. Competition 2011, druk cyfrowy 2011

Lyceum 2010. Traveling Fellowship in Architecture. 25th Competition, druk cyfrowy 2010

Lyceum 2010. Traveling Fellowship in Architecture. 25th Competition, druk cyfrowy 2010

Lyceum 2010. Traveling Fellowship in Architecture. 25th Competition, druk cyfrowy 2010

Lyceum competition, Traveling Fellowship in Architecture 08, sitodruk, 2008

Lyceum competition, Traveling Fellowship in Architecture 08, sitodruk, 2008

Lyceum competition, Traveling Fellowship in Architecture 08, sitodruk, 2008

Lyceum Traveling Fellowship in Architecture 07, sitodruk, 2007

Lyceum Traveling Fellowship in Architecture 07, sitodruk, 2007

Lyceum Traveling Fellowship in Architecture 07, sitodruk, 2007

Lyceum. A Traveling Fellowship in Architecture. Competition 1992, offset, 1992
 (Program 1992: Projekt biblioteki i sali map w Columbus Circle, NY na 500 rocznicę przybycia Kolumba do Ameryki)

Lyceum. A Traveling Fellowship in Architecture. Competition 1992, offset, 1992 (Program 1992: Projekt biblioteki i sali map w Columbus Circle, NY na 500 rocznicę przybycia Kolumba do Ameryki)

Lyceum. A Traveling Fellowship in Architecture. Competition 1992, offset, 1992
 (Program 1992: Projekt biblioteki i sali map w Columbus Circle, NY na 500 rocznicę przybycia Kolumba do Ameryki)

 

„Persona ’2013. Nancy Skolos & Thomas Wedell, USA”
11.10– 17.11.2013
wernisaż: 11.10.2013, godz. 18
Wozownia Art Gallery in Toruń
Toruń, ul. Ducha Św. 6
kurator : Anna Grabowska-Konwent
www.wozownia.pl



Szukaj nas na Facebooku

Szukaj