O autorze

Halszka Ogińska

Artykuł

Artykuł ukazał się w numerze 34 (I/2010) kwartalnika 2+3D

Interdyscyplinaria

Projekty dyplomowe 2008/2009

Halszka Ogińska, 28 lutego 2010
Strona: 1 | 2

Dwa dni trwały tym razem obrady jury przeglądu prac dyplomowych 2+3D. Co oznacza obfitość zgłoszeń – 56 w dziale wzornictwa przemysłowego i aż 93 z zakresu projektowania graficznego.

W dziale 3D dominowała w tym roku Akademia warszawska (17 prac), inne szkoły reprezentowane były przez znacznie mniejszą (2 do 9) liczbę prac. Dwa dyplomy pochodziły od obywateli polskich studiujących za granicą (Anglia, Irlandia). Jedną piątą wszystkich prac (czyli więcej niż w latach ubiegłych) stanowiły dyplomy licencjackie.

Krzysztof Smaga, Morf – zmiennokształtny mebel wypoczynkowy

Krzysztof Smaga, Morf – zmiennokształtny mebel wypoczynkowy

Krzysztof Smaga, Morf – zmiennokształtny mebel wypoczynkowy

Jan Kochański, MobiUse – fotel na imprezy masowe

Jan Kochański, MobiUse – fotel na imprezy masowe

Jan Kochański, MobiUse – fotel na imprezy masowe

Adam Kłodecki, Projekt koncepcyjny miejskiego pojazdu szynowego dla transportu publicznego

Adam Kłodecki, Projekt koncepcyjny miejskiego pojazdu szynowego dla transportu publicznego

Adam Kłodecki, Projekt koncepcyjny miejskiego pojazdu szynowego dla transportu publicznego

W dziale 2D dyplomów licencjackich było dwa razy mniej (10 procent). I tu najwięcej zgłoszeń otrzymaliśmy z ASP w Warszawie (20), choć dysproporcje były nieco mniejsze (ASP Kraków – 14, Poznań – 11, Katowice – 9) i doliczyliśmy się prac z 21 uczelni!

Wojtek Kwiecień‑Janikowski, Projekt, identyfikacja i promocja autorskiej muzycznej serii wydawniczej na DVD

Wojtek Kwiecień‑Janikowski, Projekt, identyfikacja i promocja autorskiej muzycznej serii wydawniczej na DVD

Wojtek Kwiecień‑Janikowski, Projekt, identyfikacja i promocja autorskiej muzycznej serii wydawniczej na DVD

Piotr Słota, Projekt szaty graficznej pisma „Bolid”

Piotr Słota, Projekt szaty graficznej pisma „Bolid”

Piotr Słota, Projekt szaty graficznej pisma „Bolid”

Wbrew ubiegłorocznym przewidywaniom, nie zwiększyła się znacząco liczba projektów przeznaczonych do innych mediów (internet) czy do realizacji „w przestrzeni”, które trudno kwalifikować jako 2D lub 3D. Na razie więc nie powstaje trzecia kategoria.

Justyna Marczewska. Projekt zabawy dydaktycznej dla dzieci od lat siedmiu

Justyna Marczewska. Projekt zabawy dydaktycznej dla dzieci od lat siedmiu

Justyna Marczewska. Projekt zabawy dydaktycznej dla dzieci od lat siedmiu

W jury obok podstawowego składu redakcyjnego (Czesława Frejlich, Magda Kochanowska / Jacek Mrowczyk, Kuba Sowiński, Maciej Pawłowski i Tomasz Budzyń) zasiadali: Ewa Gołębiowska – dyrektor Śląskiego Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie (współorganizator przeglądu) – oraz jako „projektanci niezależni”: Bartosz Mucha w dziale 3D, a Justyna Kucharczyk i Przemysław Dębowski w sekcji 2D. Jak zwykle nie mogło się obyć bez głosów studenckich – Natalia Sołańska, Katarzyna Zawadka i Dawid Żebrowski z ASP w Krakowie opiniowali wspólnie projekty wzornicze, zaś Jan Piechota z ASP w Katowicach – projekty graficzne.

A teraz obserwacja, którą trudno zakwalifikować tylko jako „ciekawostkę”, trudno też ją zinterpretować, ale z pewnością nie można jej pominąć: prawie 60 procent prac wzorniczych było autorstwa kobiet, natomiast w dziale grafiki projekty pań stanowiły aż 70 procent. Czyżby, obok tradycyjnych pielęgniarstwa i pedagogiki, projektowanie stawało się na naszych oczach kolejną sfeminizowaną profesją?

Krzysztof Seyfried, Seria plakatów do Warsaw Summer Jazz Days 2009

Krzysztof Seyfried, Seria plakatów do Warsaw Summer Jazz Days 2009

Krzysztof Seyfried, Seria plakatów do Warsaw Summer Jazz Days 2009

W sekcji 2D mocno trzyma się plakat (21 z 93 zgłoszonych prac) – tym razem teatralno‑filmowy, choć pojawiło się też kilka przypadków, które można by określić mianem „sztuki zaangażowanej”. Natomiast najlepsze tego roku były książki – od autorskich bajek dla dzieci, poprzez eksperymentalne traktowanie poezji, po solidne, można powiedzieć akademickie, w dobrym znaczeniu tego słowa, opracowanie Szlaku architektury modernistycznej w Katowicach.

Roma Przyimka. Panaceum cywilizacji XXI wieku – album autorski

Roma Przyimka. Panaceum cywilizacji XXI wieku – album autorski

Roma Przyimka. Panaceum cywilizacji XXI wieku – album autorski

Dorota Wątkowska, „Pop‑up book” (książka o strachach z dzieciństwa)

Dorota Wątkowska, „Pop‑up book” (książka o strachach z dzieciństwa)

Dorota Wątkowska, „Pop‑up book” (książka o strachach z dzieciństwa)

Zofia Oslislo, Szlak architektury modernistycznej w Katowicach

Zofia Oslislo, Szlak architektury modernistycznej w Katowicach

Zofia Oslislo, Szlak architektury modernistycznej w Katowicach

# Korzenska-Agata_01.jpg Agata Korzeńska. REBook. Recykling w sztuce użytkowej, projekt książki

Agata Korzeńska. REBook. Recykling w sztuce użytkowej, projekt książki

# Korzenska-Agata_01.jpg Agata Korzeńska. REBook. Recykling w sztuce użytkowej, projekt książki

Agnieszka Kruczek-Antoniewicz. Stefan się boi – bajka terapeutyczna oswajająca lęk przed ciemnością

Agnieszka Kruczek-Antoniewicz. Stefan się boi – bajka terapeutyczna oswajająca lęk przed ciemnością

Agnieszka Kruczek-Antoniewicz. Stefan się boi – bajka terapeutyczna oswajająca lęk przed ciemnością

Największą dyskusję rozpętał projekt wizualizacji stopnia zanieczyszczenia powietrza na Śląsku, który burzy nasze dotychczasowe co doń podejrzenia – jest gorzej, niż myśleliśmy, a piękne w wyrazie i kolorystyce kompozycje graficzne brutalną podają prawdę.

Anna Kopaczewska, Monitoring powietrza na Śląsku 1989–2008

Anna Kopaczewska, Monitoring powietrza na Śląsku 1989–2008

Anna Kopaczewska, Monitoring powietrza na Śląsku 1989–2008

Wdzięcznym tematem rozważań „z pogranicza” były koncepcje wizualnego zagospodarowania przestrzeni publicznej: 1) dla osób młodych, którym zasugerować można (z delikatnością, gdyż zbyt nachalne sugestie młodzież źle znosi) ciekawe, ­bezpieczne i kulturalne zabawy podwórkowe oraz 2) identyfikacja wizualna terenu rekreacyjnego w Zebrzydowicach, znacznie wykraczająca ponad to, co z identyfikacją wizualną przywykliśmy łączyć, czyli szyldy, drogowskazy i plany.

Strona: 1 | 2

Szukaj nas na Facebooku

Szukaj