O autorze

Mariusz Sobczyński

Artykuł

Artykuł ukazał się w numerze 40 (III/2011) kwartalnika 2+3D

Ilustracje

Konkursy

Wyniki konkursu na okładkę 40. numeru 2+3D

Mariusz Sobczyński, 5 sierpnia 2011

Miło nam poinformować, że zwycięzcą naszego konkursu i autorem okładki czterdziestego numeru 2+3D jest pan Aleksander Czyż. ­Wyróżnieni zostali Łukasz Aleksandrowicz, ­Marcin Szafrański z Arturem Semeniukiem oraz ­Aleksandra ­Świerzy. Internauci wybrali propozycję Pawła Ryżki i Pawła Kozakowskiego.

W regulaminie zaznaczyliśmy, że jubileusz nie musi być tematem okładki, jednak większość prac do niego nawiązywała i ostatecznie to z tej grupy wybraliśmy (niejednogłośnie) projekt do druku. O tym, że number one dostał first prize, ­przesądziła odważna forma i żartobliwie narcystyczne podsumowanie dziesięciolecia istnienia pisma. Możemy zdradzić, że duża część redakcji głosowała na pracę Marcina Szafrańskiego i Artura Semeniuka.

Główna nagroda proj. Aleksander Czyż (3000 zł)

Główna nagroda proj. Aleksander Czyż (3000 zł)

Główna nagroda proj. Aleksander Czyż (3000 zł)

Wyróżnienie redakcji proj. Marcin Szafrański, Artur Semeniuk (talon o wartości 250 euro na zakup krojów z biblioteki FontFont)

Wyróżnienie redakcji proj. Marcin Szafrański, Artur Semeniuk (talon o wartości 250 euro na zakup krojów z biblioteki FontFont)

Wyróżnienie redakcji proj. Marcin Szafrański, Artur Semeniuk (talon o wartości 250 euro na zakup krojów z biblioteki FontFont)

Wybór jednego projektu spośród 1094 nie był łatwy. Ocenialiśmy ze świadomością, że nie wszystkie ciekawe okładki mogą zostać wyróżnione czy choćby zaprezentowane Czytelnikom. Tym serdeczniej chcemy podziękować wszystkim, którzy wzięli udział w zabawie.

Wyróżnienie redakcji proj. Aleksandra Świerzy (talon o wartości 250 euro na zakup krojów z biblioteki FontFont)

Wyróżnienie redakcji proj. Aleksandra Świerzy (talon o wartości 250 euro na zakup krojów z biblioteki FontFont)

Wyróżnienie redakcji proj. Aleksandra Świerzy (talon o wartości 250 euro na zakup krojów z biblioteki FontFont)

Z drugiej jednak strony cieszymy się, że było tak wiele dylematów. Nie tylko został pobity rekord liczby zgłoszeń w naszych konkursach, ale i poziom prac był znowu wyższy. Chcemy wierzyć, że nie pozostaje to bez związku z wysiłkiem wkładanym w pracę nad niniejszym pismem.

Wyróżnienie redakcji proj. Łukasz Aleksandrowicz (talon o wartości 250 euro na zakup krojów z biblioteki FontFont)

Wyróżnienie redakcji proj. Łukasz Aleksandrowicz (talon o wartości 250 euro na zakup krojów z biblioteki FontFont)

Wyróżnienie redakcji proj. Łukasz Aleksandrowicz (talon o wartości 250 euro na zakup krojów z biblioteki FontFont)

Kryteria, którymi się kierowaliśmy, oceniając, nie będą zaskoczeniem dla osób zaglądających czasem do kwartalnika. Ideałem jest okładka zbudowana na ujmującym pomyśle i zrealizowana bez błędów projektowych. Poprawność i dobre rozwiązania formalne to podstawa. Dobrze zakomponowane, wyraziste projekty z właściwą typografią miały przewagę. Na różnych etapach dyskusji z żalem rozstawaliśmy się jednak z okładkami świetnie zrealizowanymi, ale niekryjącymi za sobą intrygującej historii. Przede wszystkim nie chcieliśmy przeoczyć najciekawszych, zaskakujących i najbardziej oryginalnych pomysłów, rozwiązań graficznych naładowanych przekazem. Poprawność to nie wszystko i wybór projektu, który budzi jedynie najmniej wątpliwości, uznalibyśmy za porażkę.

Nagroda czytelników proj. Paweł Ryżko, Paweł Kozakowski (2000 zł)

Nagroda czytelników proj. Paweł Ryżko, Paweł Kozakowski (2000 zł)

Nagroda czytelników proj. Paweł Ryżko, Paweł Kozakowski (2000 zł)

Oprócz wyróżnionych prac prezentujemy pozostałe propozycje, na które można było głosować na stronie internetowej. 

Wyniki głosowania internautów: http://2plus3d.pl/okladki

Dominowały techniki cyfrowe, choć nie brakło też tradycyjnych rysunków, które zwracały uwagę. Nadesłano również kilka okładek fotograficznych, a dużą grupę stanowiły prace czysto typograficzne. Wśród projektów nawiązujących bezpośrednio do naszego jubileuszu było (co miłe) wiele tortów, kwiatów, kokard – w najróżniejszych stylach. Na wiele też sposobów okładki odliczały wszystkie dotychczasowe odsłony kwartalnika. Mocną grupę stanowiły projekty wykorzystujące elementy graficzne pisma i nawiązujące do wcześniejszych jego okładek, zwłaszcza do pierwszej, projektu Leksa Drewinskiego. Pewna część to pomysły czysto ­formalne, często niepozbawione uroku. Jak można się domyślić, najwięcej zabawy zafundowała nam natomiast grupa okładek opartych na humorze, ironicznych, przewrotnych i campowych.

O wszystkich pracach i ich autorach wspomnieć nie sposób. Aby jednak uhonorować jak najwięcej uczestników – krótka informacja statystyczna. W konkursie wzięło udział 519 osób (­pamiętajmy, że każdy mógł zgłosić trzy projekty, udział brały także zespoły). Konkurs objął trzy pokolenia: najstarszy uczestnik miał 70 lat, najmłodszy 15. ­Najliczniej reprezentowana była grupa wiekowa między dwudziestym a trzydziestym rokiem życia – to 64 procent uczestników. Najwięcej reprezentantów miała Warszawa (111), kolejne w rankingu miasta to Kraków (49), Wrocław (36), Poznań (28) i Gdańsk (21). Dostaliśmy ­zgłoszenia ze 122 miejscowości z całej Polski. W zabawie wzięło udział nieco więcej kobiet (277) niż mężczyzn (242). Kobiety w projektowaniu graficznym biorą więc górę, na razie jednak nie potrzeba jeszcze parytetów…
Regulamin konkursu

PS
Zaskoczenie redakcji było ogromne, gdy okazało się, że autorem zwycięskiego projektu jest brat naszej laureatki I nagrody z roku 2003 oraz brat i szwagier laureatów II nagrody z roku 2006. Zastanawiamy się więc nad zaprzestaniem ­organizowania dalszych konkursów i zlecaniem okładek rodzinie Czyżów.

Szukaj nas na Facebooku

Szukaj