Spis treści numeru 23 (II/2007)

  • 1

    Specjalny numer wyszehradzki

    Jacek Mrowczyk | Wstęp do numeru

  • 2

    Rekomendacje

  • 5

    CZ – Część czeska

  • 7

    Identyfikacja wizualna w Czechach

    Alan Záruba

    „Nie wszystkie dziedziny czeskiej grafiki użytkowej mogą poszczycić się tak wyraźnym jak w przypadku projektowania identyfikacji wizualnych postępem w jakości i przygotowaniu metodycznym prac. Co więcej, osiągnięcia te wyróżniają się w Europie Środkowej”.

  • 11

    Urodzeni w Czechach

    Alan Záruba, Tomáš Machek

    Opis historii projektu identyfikacji wizualnej Republiki Czeskiej, nagrodzonego w roku 2005 w konkursie rozpisanym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

  • 15

    Logo może mówić o rzeczach, których jeszcze nie znamy

    Anna Kubišta

    Wywiad z Tomášem Machekiem, jednym z autorów znaku graficznego identyfikującego Republikę Czeską.

  • 17

    Studio Najbrt: życie, szczęście, zaskoczenie

    Alan Záruba

    O Studiu Najbrt, oraz ich nowej książce ilustrującej dorobek firmy, która w ciągu dwunastu lat swego istnienia osiągnęła wyjątkową pozycję w Czechach.

  • 18

    Jiří Pelcl – Subjective x Objective

    Dagmar Koudelková

    Jiří Pelcl należy do najwybitniejszych czeskich projektantów. Założyciel znanej grupy Atika (1987–1992), żyje i pracuje w Pradze, zajmuje się projektowaniem mebli i wnętrz, projektuje szkło, porcelanę, współpracuje z wieloma czeskimi producentami.

  • 29

    HU – Część węgierska

  • 30

    Samowspierające się projektowanie – Tu i teraz

    Krisztina Somogyi

    „»Bóg pomaga tym, którzy pomagają sobie« – to przysłowie bez wątpienia można odnieść do węgierskich projektantów. Chociaż projektowanie graficzne to najpopularniejsza i prawdopodobnie najbardziej popłatna dziedzina projektowania, to nie cieszy się ona na Węgrzech takim uznaniem, jak powinna”. Uzupełnieniem artykułu są opisy pięciu projektów powstałych z inicjatywy samych projektantów.

  • 40

    Nowy ustrój węgierskiego dizajnu

    Márton Szentpéteri

    „Nie będzie chyba twierdzeniem na wyrost teza, że projektowanie na poziomie lokalnym to klucz do zrównoważonego rozwoju. Powtarzane dzisiaj hasło projektowania włączającego wyznacza ramy działań niezbędnych do skierowania węgierskiego dizajnu w tym bardziej obiecującym kierunku”.

  • 53

    PL – Część polska

  • 55

    Tu i teraz polskiej grafiki użytkowej

    Jacek Mrowczyk

    Część opisująca sytuację współczesnego polskiego projektowania graficznego została oparta na ankiecie, którą rozesłaliśmy do osób z różnych środowisk. Zilustrowana została przykładami projektów powstałych głównie w ciągu ostatniego roku.

  • 65

    Tu i teraz polskiego wzornictwa

    Michał Stefanowski, Czesława Frejlich

    Próba opisu stanu polskiego wzornictwa z wyróżnieniem charakterystycznych zjawisk widocznych w ostatnim czasie na rodzimym rynku. Tekst opatrzony dwunastoma przykładami projektów wraz z komentarzami twórców.

  • 77

    Rozmaitości

    Najświeższe informacje o wynikach konkursów, w których zostali nagrodzeni lub wyróżnieni polscy projektanci

  • 77

    Kalendarium

    Agata Kwiatkowska-Lubańska | Kalendarium

    Kalendarium wystaw, targów i konkursów w Polsce i na świecie oraz skrótowe omówienia ważniejszych imprez

  • 77

    SK – Część słowacka

  • 79

    Krótkie wprowadzenie

    Ľubica Hustá

    Przeszłość i terażniejszość projektowania na Słowacji

  • 81

    Projektowanie versus historie

    Ľubica Hustá

    Sylwetki pięciorga słowackich projektantów

  • 91

    Sytuacja i zmiany we współczesnym słowackim plakacie

    Branislav Bezručka

    Słowacki plakat przed i po roku 1989

  • 97

    Projektanci w poczekalni

    Branislav Matis

    Problematyka drugiej konferencji KUPÉ2 w Żilinie – „Jak rozumieć projektowanie graficzne?”

Szukaj nas na Facebooku

Szukaj