Spis treści numeru 25 (IV/2007)

  • 2

    W sprawie gustu

    Czesława Frejlich | Wstęp do numeru

  • 2

    Kalendarium

    Agata Kwiatkowska-Lubańska | Kalendarium

    Kalendarium wystaw, targów i konkursów w Polsce i na świecie oraz skrótowe omówienia ważniejszych imprez

  • 6

    Rozmaitości

    Rozmaitości

    Krótkie informacje oparte na nadesłanych materiałach, w wyborze i opracowaniu nie tylko redakcyjnym.

  • 10

    Rzut oka na Studio Otwarte

    Kuba Sowiński | Prezentacje

    Rozmowa z Marcinem Wolnym „Marcelem” współzałożycielem krakowskiego Studia Otwartego, dla którego celem nie jest tylko zysk, lecz również szczerość, odwaga i wartość artystyczna prac.

  • 18

    Jak najmniej przeszkadzać

    Grzegorz Sowula | Prezentacje

    Sylwetki znanych projektantów grafików Jana Bokiewicza i Wojciecha Freudenreicha.

  • 26

    Luc(as) loves you all

    Magdalena Frankowska | Typografia

    Wywiad z holenderskim typografem, Luc(as)em de Grootem, autorem krojów pism projektowanych na potrzeby czasopism, przeznaczonych na ekran komputera lub tworzonych dla zabawy z formą.

  • 33

    Kiedy wynaleziono pierwsze serifowe płytki? - czyli historia typografii dla kafelkarzy

    Jacek Mrowczyk | Żółta kartka

    Jak wynaleziono pierwsze serifowe płytki?

  • 34

    Figury zaszczytne i uszczerbione

    Barbara Widłak | Zawód - projektant

    Tajniki projektowania heraldycznego przybliża jedna z nielicznych w Polsce specjalistek z tej dziedziny.

  • 42

    Marek Cecuła

    Barbara Banaś | Prezentacje

    O projektancie i artyście ceramiku działającym z powodzeniem zarówno w Kielcach, jak w Nowym Jorku.

  • 50

    Rękodzieło pod nadzorem

    Wanda Modzelewska | Idee w praktyce

    Projektowanie „bez wyrzutów sumienia” czyli o współpracy uznanych dizajnerów z rzemieślnikami z ubogich państw i regionów.

  • 56

    Studio projektowe Grid

    Herman Fryc | Debiuty

    Dorobek dwóch młodych projektantów, Pawła Mikosza i Łukasza Tabakowskiego, którzy szybko znaleźli miejsce na rynku wzornictwa przemysłowego.

  • 58

    Na zielonej Ukrainie

    Witalij Gołoborod’ko | Jak oni to robią

    O dizajnie na Ukrainie przed II wojną światową, w czasach socjalizmu oraz współcześnie napisał z Charkowa Witalij Gołoborod’ko.

  • 62

    Teresa Kruszewska

    Krystyna Surówka-Łuczak | Historia dizajnu

    Z historii dizajnu – dorobek projektantki działającej w czasach PRL-u specjalizująca się w funkcjonalnych meblach dla dzieci

  • 70

    Zieleń wasabi czy créme brűlée?

    Agata Kwiatkowska-Lubańska

    O prognozowaniu trendów barwnych, „wynalazku” drugiej połowy XX wieku związanym z rozwojem marketingu.

  • 74

    Emocjonalnie o informacji

    Krzysztof Lenk | Edukacja

    Projektowanie informacji to nie tylko obiektywny język diagramów, tabel i zestawień. Istnieje również emocjonalne podejście, wymagające od projektanta zajęcie stanowiska w sprawach politycznych czy społecznych.

  • 78

    I Love Design

    Lex Drewinski | 2 po 3

    Historia miłości łabędzia do łodzi spacerowej wykonanej z tworzywa sztucznego, która „zachwyciła i chyba nieco zakłopotała przedstawicieli gatunku zwanego homo sapiens” – felieton Lexa Drewinskiego.

  • 80

    Teraz wszyscy razem

    Ellen Lupton, Julia Lupton | Idee

    W jakim kierunku zmierza dziś grafika użytkowa i jaką rolę odgrywa w nim projektowanie uniwersalne, stosowane do dziś głównie we wzornictwie.

  • 84

    Projektowanie nieintencjonalne

    Michael Erlhoff | Idee

    Kto wymyślił, że oparcie krzesła może służyć jako wieszak na marynarkę – czyli o pomysłach użytkowników i o tym, co z tego wynika dla projektów.

  • 86

    Dizajner–obywatel

    Victor Margolin | Teoria

    „Ile byśmy nie mówili o etyce dizajnu i o wymogach etycznych obowiązujących w tym zawodzie, nie możemy zapomnieć, że projektant funkcjonuje w systemie produkcji, dystrybucji i konsumpcji, którego parametry w większości nie podlegają jego kontroli”.

  • 89

    English summaries

Szukaj nas na Facebooku

Szukaj