Spis treści numeru 37 (IV/2010)

  • 4

    Mniej, ale lepiej

    Czesława Frejlich | Wstęp do numeru

  • 6

    Rekomendacje

    Skrótowe omówienia rekomendowanych przez redakcję imprez, przygotowane przez Katarzynę Ogińską.

  • 8

    Rozmaitości

    Krótkie informacje oparte na nadesłanych materiałach, w wyborze i opracowaniu nie tylko redakcyjnym.

  • 14

    Doświadczanie przestrzeni. O projektach duetu Skolos & Wedell

    Jacek Mrowczyk | Prezentacje

    Prezentacja prac amerykańskich projektantów Nancy Skolos i Toma Wedella, którzy zdobyli w tym roku Złoty Medal 22. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, w kategorii specjalnej „Chopin na nowo”.

  • 24

    Własne standardy. Rozmowa z Tomášem Brousilem

    Filip Blažek | Typografia

    Wywiad z wiodącym czeskim projektantem krojów pism, właścicielem domu typograficznego Suitcase Type Foundry oferującego dziś 22 rodziny autorskich krojów. Z pod ręki Brousila wyszła m.in. rodzina pism Tabac, którą składane jest 2+3D.

  • 30

    Przed otwarciem butelki. O projektowaniu etykiet na wino

    Ewa Pluta | W branży

    „Projektowanie etykiet na wino to bez wątpienia bardzo wąska specjalizacja w dziedzinie projektowania opakowań produktów. Specjalizacja, która wyrobiła sobie szczególną pozycję wśród profesjonalistów. Projektowanie etykiet win wydaje się jednym z niewielu przypadków, kiedy projektant grafiki użytkowej ociera się o rolę artysty”.

  • 40

    Szacunek i cześć, i cześć!

    Tomasz Budzyń | Jak to robią nasi

    Identyfikacja graficzna naszego kraju i normy prawne dotyczące symboli państwowych pozostawiają wiele do życzenia. Przyszłoroczna prezydencja Polski w Unii Europejskiej może być okazją do uregulowania kwestii wizerunku Rzeczpospolitej.

  • 48

    Jaki CMYK twój? Jakie barwy ma polska flaga?

    Agata Kwiatkowska-Lubańska | Barwy

    O problemach związanych z przetłumaczeniem ustawowej definicji barw narodowych na systemy możliwe do użycia przez grafików.

  • 52

    Samo dobro, całe zło. Plakat propagandowy z czasów wojny polsko‑bolszewickiej

    Aleksandra Skorek | Historia dizajnu

    „Tania produkcja w dużym nakładzie, możliwość szybkiego reagowania na militarne i polityczne zmiany oraz łatwy sposób dotarcia do szerokich mas, często nieposiadających umiejętności czytania, to najważniejsze jego atuty. Dostrzeżono je przede wszystkim w okresie I wojny światowej”.

  • 60

    Stacje mieszkalne. Redefinicja domu

    Dominik Lisik | Idee

    „Mówią o tym »architektura przyszłości«, a tak naprawdę to rozwiązania dawne, a potem zapomniane. Młode pokolenie architektów i projektantów wraca do doskonałych pomysłów odtrąconych przez konserwatywny modernizm, tak ślepy, że aż niekiedy szkodliwy”.

  • 68

    Kataloński boom w dizajnie. O tym, jak zaprojektowano sukces miasta

    Jak to robią inni

    Katońskie wzornictwo wypromowane zostało przez instytucje wspierające dizajn, władze samorządowe oraz firmy stawiające na projektowanie.

  • 76

    Pociąg do kolei

    Bartosz Piotrowski | Wydarzenia

    Relacja projektanta z berlińskich targów transportu Innotrans, gdzie coraz odważniej zaznaczają swoją obecność polscy producenci pociągów.

  • 80

    Mirokosmos

    Magda Kochanowska

    Relacja z wystawy towarzyszącej paryskim targom meblowym Maison & Objet , poświęconej zagadnieniu prywatności.

  • 82

    Stolik przyjazny dziecku

    Dominik Lisik | Produkt z plusem

    Prezentacja nowego polskiego produktu autorstwa Grzegorza Cholewiaka, któremu redakcja przyznała „plus”.

  • 84

    Niezwykłe życie

    Magda Kochanowska | Wydarzenia

    Relacja z czwartej edycji Łódź Design Festival 2010, najbardziej dynamicznie rozwijającej się imprezy w naszym kraju.

  • 88

    Dywany inaczej. Projekty Agnieszki Czop i Joanny Rusin

    Anna Demska | Prezentacje

    Omówienie dorobku już uznanych łódzkich projektantek, które tworząc dywany nieustannie eksperymentują  zmieniają materiały, dodają nowe funkcje, wprowadzają interaktywność.

  • 96

    Modernizm i modernizacja. Kilka uwag o historii modernizmu w Polsce

    Andrzej Szczerski | Historia wzornictwa

    O trzech sposobach pojmowania modernizmu oraz o jego specyfice w międzywojennej Polsce.

  • 104

    Przychodzi baba do lekarza…

    Lex Drewinski | 2 po 3

    Felieton zawdzięczamy tym razem nieszczęśliwemu wypadkowi autora oraz niemieckiej agencji reklamowej Butter.

  • 106

    Drgania w piżamie. Technologiczne nowinki w przemyśle odzieżowym

    Agata Zborowska | W branży

    Czyli o tym, jak projektanci wykorzystują nowe technologie – od poruszających się tkanin, przez diody wyświetlające „co tylko przyjdzie nam do głowy” do ułatwiających komunikację rękawic strażackich.

Szukaj nas na Facebooku

Szukaj