Spis treści numeru 40 (III/2011)

  • 4

    Toast

    Czesława Frejlich | Od redakcji

  • 6

    Rekomendacje

    Skrótowe omówienia imprez rekomendowanych przez redakcję

  • 8

    Rozmaitości

    Informacje i recenzje oparte na nadesłanych materiałach

  • 12

    Książki

  • 14

    Konkurs na okładkę 40. numeru

    Mariusz Sobczyński

    Wyniki konkursu zorganizowanego z okazji 10-lecia kwartalnika 2+3D. Na konkurs wpłynęły 1094 projekty 519 twórców.

  • 20

    Europejski Dizajn 5.0

    Jacek Mrowczyk | Wydarzenia

    Relacja z piątej edycji konkursu projektowania graficznego ED-awards, na który zgłoszono 951 prac. Polacy zdobyli w tym roku jedną złotą i dwie srebrne nagrody.

  • 32

    Projektowanie klasowe. PRL w dizajnie

    Agata Szydłowska | Tendencje

    Autorka opisuje PRL-owskie inspiracje projektantów grafików młodego pokolenia i docieka przyczyn ich popularności.

  • 42

    Typographische Gestaltung Jana Tschicholda

    Richard B. Doubleday | Historia dizajnu

    Artykuł o książce Typographische Gestaltung napisanej przez jednego z najważniejszych typografów XX wieku. Tekstowi towarzyszy przedruk abstraktu książki opracowanego w 1938 roku przez Władysława Strzemińskiego.

  • 50

    Plakat, forma, interpretacja

    Marcin Giżycki | Plakat

    Tekst poświęcony interpretacji (i nadinterpretacji) plakatów przez krytyków oraz interpretacji tematu przez samych plakacistów.

  • 56

    Pan wypełni druczek

    Jasiek Krzysztofiak | Projektowanie informacji

    „Funkcjonalność [formularzy] odgrywa kluczową rolę zarówno z punktu widzenia urzędnika, jak i respondentów. Choć błędy popełniane przez użytkowników są częściowo nieuniknione, zadaniem projektantów jest wyciąganie wniosków z tych pomyłek i ograniczanie ich liczby”.

  • 64

    Osiągalne cele

    Dorota Stępniak | Zawód projektant

    Rozmowa z Tomkiem Rygalikiem, znanym polskim projektantem aktywnym również za granicą.

  • 74

    Nikogo nie trzeba namawiać

    Dominik Lisik | Produkt z plusem

    Prezentacja okularów Massada, autorstwa Katarzyny Łupińskiej, którym tym razem przypadł redakcyjny „plus”

  • 76

    Produkty z drukarki. Rapid prototyping czy rapid manufacturing?

    Michał Piasecki | Technologie

    O możliwościach nowych technologii prototypowania, które powoli przekształcają się w narzędzia produkcyjne. Tekst opatrzony przykładami zastosowania tych technologii przez firmy projektowe.

  • 84

    Stracona szansa? Polskie wzornictwo w latach trzydziestych

    Józef A. Mrozek | Historia dizajnu

    Na tle przemian polityczno-gospodarczych autor omawia nurty polskiego wzornictwa w latach 30. – od propozycji awangardowych poprzez styl międzynarodowy, art déco, ładowski, do polskiej odmiany regionalizmu.

  • 94

    Między Francją a Chinami. Studio Design MVW z Szanghaju

    Paweł Grobelny | Prezentacje

    Krótkie omówienie dokonań chińsko-francuskiego duetu młodych projektantów, Xu Minga i Virginii Moriette, którzy czerpią inspiracje z tradycji i wykorzystują je zgodnie ze współczesnymi upodobaniami użytkowników i sposobami wytwarzania.

  • 96

    Mlekomierz

    Marek Sosenko | Dizajn z lamusa

    „Takie starannie przemyślane i perfekcyjnie wykonane przedmioty odchodzą w niebyt, czasem tylko informacje o nich i ilustracje można znaleźć w specjalistycznych wydawnictwach, czasopismach lub w archiwalnych katalogach ofertowych.”

  • 98

    Samoróbki

    Dizajnerskie rozwiązania pracowników Stoczni Gdańskiej z lat osiemdziesiątych, wyszukane, sfotografowane i opatrzone komentarzem przez Jarosława Szymańskiego.

  • 100

    Niewidzialne projekty

    Weronika Rochacka | Idee

    Zmniejszanie się produkcji przemysłowej i wytwórczości w krajach zachodnich, wywołane m.in. silną konkurencją ze wschodu, przyniosło nowy model gospodarki opartej na wiedzy, informacji i usługach. Service design to obecnie jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin dizajnu.

  • 104

    Witajcie w społecznej fabryce

    Jan Sowa | Idee

    „…kapitalizm nie produkuje już dzisiaj w zamkniętych i izolowanych fabrykach, ale w jednej wielkiej fabryce społecznej, w której wszyscy jesteśmy nieustannie zatrudnieni (i wyzyskiwani, bo wspólnie wygenerowaną wartość zawłaszcza właściciel środków produkcji)”.

  • 108

    Rzeczy wtórne. Opowieść o czyśćcu przedmiotów

    Piotr Mikołajczak | Prawie jak dizajn

    Refleksje wywołane widokiem używanych przedmiotów sprzedawanych na targowiskach. Tekst zilustrowany własnymi fotografiami autora.

Szukaj nas na Facebooku

Szukaj